به روز نامه الكترونیكی آستارا نیوز یك اولین سایت خبری و تحلیلی در شمال كشور و‌استارا خوش آمدید تاسیس 1379 آستارا نیوز - مطالب اسفند 1396

حقیقت نیوز

درخواست كمك

تاریخ:چهارشنبه 2 اسفند 1396-04:58 ب.ظ


ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

در آستانه تعطیلات نوروزی؛ فعالیت خانه مسافرهای فاقد مجوز در آستارا ممنوع شد

تاریخ:چهارشنبه 2 اسفند 1396-04:57 ب.ظ

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: اماکن اقامتی فاقد مجوز در این شهرستان، حق پذیرش مسافر را ندارند و مالکان آنها باید برای اخذ مجوز به این اداره مراجعه کنند.

داریوش ملک زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 500 واحد خانه مسافر در شهرستان آستارا شناسایی شده که بیشتر مالکان آنها در ورودی شهر با در دست گرفتن تابلو، مسافر جذب می کنند و کمتر از 10 درصد آنها دارای مجوز هستند.
وی اضافه کرد: مالکان خانه مسافرها باید تا دهم اسفندماه جاری با مراجعه به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا مجوز دریافت کنند در غیر این صورت، با هماهنگی محاکم قضایی و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد خواهد شد.
ملک زاده از تدوین تقویم جشنواره های فرهنگی آستارا برای گردشگران خبر داد و بیان کرد: بر اساس این تقویم، در سال 97 با همکاری سازمان های مردم نهاد، هر ماه یک جشنواره با موضوع غذای محلی، آش دوغ، گل گاوزبان، گلیم، عسل و ماهی سفید برگزار خواهد شد.
ملک زاده خاطرنشان کرد: یک هزار هنرمند صنایع دستی در آستارا فعالیت می کنند و آثار آنها از اواخر اسفند ماه تا 15 فروردین در 80 غرفه در محل نمایشگاه های دائمی آستارا عرضه خواهد شد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

امحاء طیور غیر بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوانزا در آستارا

تاریخ:چهارشنبه 2 اسفند 1396-04:56 ب.ظ

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از جمع آوری و امحاء طیور غیر بهداشتی به میزان 150 کیلوگرم و معرفی 2 فروشنده آنها به مراجع قضایی، به منظور پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان خبر داد.

بهرام پورضرب روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که ارزش این میزان مرغ و اردک جمع آوری شده حدود 50 میلیون ریال بود متذکر شد: عرضه طیور زنده و پرکنده توسط دست فروشان ممنوع است و باعث شیوع بیماری آنفلوانزا و عفونت دستگاه گوارشی انسان می شود.
وی اضافه کرد: با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط کشور، اقدامات دامپزشکی آستارا برای پیشگیری از شیوع آن آغاز شده و تاکنون گزارشی از ابتلا به این بیماری دریافت نشده است.
وی اظهار داشت: پایش و کنترل زیستگاه های پرندگان، مایه کوبی طیور سنتی و صنعتی، نمونه گیری از لاشه پرندگان، سم پاشی جایگاه طیور و جلوگیری از تماس پرندگان اهلی با وحشی از اقدام های مشترک دامپزشکی با اداره حفاظت محیط زیست آستارا برای مقابله با آنفلوانزاست.
49 واحد قصابی و 95 واحد مرغ فروشی در آستارا فعال است.
** آغاز آبرسانی به روستای صیادلر آستارا
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی آستارا از اجرای طرح آبرسانی به روستای صیادلر بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح، چهار هزار و 500 متر لوله‌گذاری و 2 مخزن 10 و 50 متر مکعبی و یک ایستگاه پمپاژ ساخته شده است و با تکمیل آن تا پایان سال جاری، 150 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.
قاسم کباری افزود: تاکنون برای اجرای این طرح سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده و 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 2 بخش و 62 روستا در غرب استان گیلان قرار دارد و هشت هزار و 900 مشترک آن، تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی هستند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون: آموزش قوانین فوتبال در باشگاه ها ضروری است

تاریخ:چهارشنبه 2 اسفند 1396-04:56 ب.ظ

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران گفت: باشگاه ها باید علاوه بر آموزش تکنیک ها و ابزارهای فنی و تمرینات بدنی بازیکنان، قوانین فوتبال را نیز برای آشنایی ورزشکاران این رشته با تکالیف و حقوق خود، آموش دهند.

اسماعیل حسن زاده روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در آستارا افزود: سالانه 10 هزار مسابقه در ایران در سنین مختلف زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می شود و علاقمندی وافر تماشاگران به فوتبال، حساسیت این رشته را افزایش داده است.
وی بیان کرد: نقض قوانین فوتبال در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد و بازیکنانی که از جایگاه و ارزش مادی بالایی برخوردارند، باید دیدگاه حرفه ای به این رشته داشته باشند.
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ادامه داد: تخلفات در سکوها و زمین و برخورد فیزیکی بازیکنان با مقامات رسمی نظیر داوران، ناشی از ترویج نشدن آموزش و اخلاق حرفه ای در فوتبال است.
حسن زاده تصریح کرد: جریمه کمیته انضباطی فوتبال به تنهایی بازدارنده نیست و در کنار آن، فرهنگ سازی و ارتقاء سطح تحصیلات بازیکنان نیز ضروری است.
وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به هفته های پایانی لیگ دسته اول و لیگ برتر، تیم های بالای جدول به سهمیه صعود و تیم های پایین جدول به بقا در لیگ ها فکر می کنند و این امر باعث بالا رفتن حساسیت ها می شود و نظارت های کمیته انضباطی جدی تر می شود.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و سه هزار و 500 ورزشکار در هیات های ورزشی آن فعالیت می کنند.
اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در سفر به آستارا، در هیات فاطمیون این شهرستان سخنرانی کرد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

ولی داداشی نماینده آستارا آرشیو مصاحبه ها

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:28 ب.ظ


ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

قانون اساسی نیاز به اصلاحات و بازنگری دارد/ فساد سیستماتیک شده است

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:11 ب.ظ

معاون اول رییس جمهوری گفت: به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران، ادامه فعالیت هسته ای صلح آمیز و لغو تحریم ها از اهداف ما در برجام است و تا زمان تحقق این اهداف به برجام پایبندیم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران، ادامه فعالیت هسته ای صلح آمیز و لغو تحریم ها از اهداف ما در برجام است و تا زمان تحقق این اهداف به برجام پایبندیم.

در پی انتشار بخش‌هایی از مصاحبه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران در روزنامه «فایننشال تایمز»، متن کامل این مصاحبه به شرح زیر منتشر می‌شود.

گفتنی است، این مصاحبه روز چهارشنبه 18 بهمن سالجاری صورت گرفته که بخشی هایی از آن روز دوشنبه 30 بهمن در این روزنامه منتشر شده است.

مشروح این مصاحبه بدین شرح است: 

آقای دکتر روحانی دیروز در مورد برجام گفتند که با آمریکا یا بدون آمریکا ایران متعهد به برجام است. سوال من این است آیا بدون آمریکا برجام برای ایران سودی خواهد داشت؟ و اگر شرکت های خارجی در ایران سرمایه گذاری نکنند باقی ماندن در برجام چه فایده ای دارد؟ 
ما تا زمانی که برجام در جهت منافع ملی کشورمان باشد حتما از آن حمایت می کنیم و نقض کننده آن نخواهیم بود. ولی هر وقت احساس بکنیم که برجام دیگر منافعی برای ما ندارد و در جهت مصالح کشور نیست حتما از برجام عبور خواهیم کرد. ولی مطمینا اولین کشوری نخواهیم بود که برجام را کنار بگذارد.

می توانم بپرسم مصداق منافعی که شما می فرمایید چه هست؟ 
ما از برجام سه هدف داشتیم. یکی این بود که حق هسته ای ایران به رسمیت شناخته بشود. فعالیت هسته ای صلح آمیز را بتوانیم ادامه بدهیم. تحریم ها را بتوانیم لغو بکنیم. این اهداف تا زمانی که ادامه پیدا کند ما به برجام پایبند هستیم.

به شکل مصداقی مثلا تا زمانی که ایران قادر به فروش نفت باشد؟ 
بتوانیم نفت مان را بفروشیم و پول آن را بدون هیچ گونه محدودیتی دریافت کنیم، مسائل مان با دنیا حل شود.

کدام مسایل؟ 
ما مسایل مختلفی داریم، صادرات کالا داریم، بازار از دنیا می گیریم، تکنولوژی از دنیا می گیریم، منابع مالی از دنیا می گیریم، تعامل وسیعی با دنیا داریم. اقتصاد ایران جزو بیست اقتصاد اول دنیاست و این اقتصاد حتما با دنیا تعامل گسترده ای دارد. هم محصولات مختلفی می تواند به دنیا صادر کند و هم تکنولوژی از دنیا وارد کند. لذا تا زمانی که به این دستاوردهای برجام دسترسی داشته باشیم هیچ دلیلی نمی بینیم از برجام خارج شویم.
برجام یک متن است و یک روح بر آن حاکم است. یک روح حاکم بر برجام است که فضای فعالیت و کار با ایران در نتیجه برجام توسعه پیدا کند. آمریکایی ها سعی کردند تا الان – البته یک جاهایی از متن هم تجاوز کردند- این روح را همواره کاری بکنند که بگویند نمی شود با ایران کار کرد و از این طریق عملا برجام را بی اثر کنند.

ولی تجربه این چند سال که برجام اجرا شده این بوده که سرمایه گذار خارجی تا خیالش از جانب آمریکا راحت نباشد نمی آید و آیا این شما را نگران نمی کند که اقتصاد ایران بدون سرمایه گذاری قابلیت رشدی که لازم دارد را ندارد؟ 
ولی دنیا که فقط آمریکا نیست. در این یک سال بیش از 30 میلیارد دلار قرارداد با طرف های خارجی امضا شده و خط اعتباری داریم. اروپایی ها وقتی دیدند بانک هایشان دارند مقاومت می کنند، روش دیگری را خودشان پیدا کردند. ایتالیا اولین کشوری بود که پنج میلیارد دلار قرارداد امضا کرد. اتریش قرارداد 1.5 میلیارد یورویی امضا کرد. پروژه هایش بعضا اجرایی شده است. کره جنوبی هشت میلیارد یورو قرارداد امضا کرده، پروژه های زیادی معرفی شده، چین بیش از 10 میلیارد دلار امضا کرده و بیش از 30 میلیارد دلار درحال مذاکره است. این غیر از شرکت هایی مثل توتال هستند که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سقف پنج میلیارد دلار الان شروع کردند. البته این به خاطر جذابیت ایران است. ایران یک کشور استثنایی است برای کارکردن با خارجی ها از لحاظ پتانسیل.

می توانم بپرسم از این خطوط اعتباری که گفتید حدودا سی میلیارد دلار چقدر تا الان باز شده است؟ 
تمام این 30 میلیارد دلار قرارداد شده است. ضمانت نامه های دولت ایران برای آنها صادر شده است. پروژه برای آنها معرفی شده است. 12 میلیارد دلار از این 30 میلیارد دلار ال سی پروژه هایش باز شده است. یعنی پروژه ها نهایی شده است و گشایش اعتبار شده است و آمده است در داخل شروع به کار کرده است. مثل برقی کردن راه آهن تهران-مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسار-اینچه برون، نیروگاه هرمزگان، قطار سریع السیر اصفهان-تهران و فاز دوم پالایشگاه آبادان. این 12 میلیارد آمده است روی زمین و دارد کار می شود.

آقای روحانی می گویند اقتصاد ایران حداقل در سال به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی احتیاج دارد. این میزانی که شما گفتید برای اقتصاد ایران بسیار کم است. آیا شما نگران نیستید با مخالفتی که آمریکا دارد و با مشکلات زیادی که اقتصاد ایران دارد اینها آب باریکه ای است که فقط جای تنفس به اقتصاد ایران می دهد ولی ممکن است نتواند نجاتش بدهد؟ 
اقتصاد ایران این طور نیست که حیاتش فقط به منابع خارجی وابسته باشد. ظرفیت درونی اقتصاد ایران خودش ظرفیت بسیار بالایی است که حتی اگر منابع خارجی هم به سمتش نیاید می تواند با ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت درونی خودش، توسعه اش را دنبال کند. البته ما نیازمند این هستیم که توسعه کشور و اقتصاد ما سرعت بیشتری پیدا کند.

آیا نگران نیستید که با توجه به سابقه ای که اروپا دارد و با توجه به توان کمی که در عرصه بین المللی نسبت به آمریکا دارد و در مقابله با آمریکا پروژه هایی را که تعریف کرده است مثل ایرباس، توتال و یا این 30 میلیارد دلار که بخشی از آن را اروپایی ها تامین می کنند، وقتی که در ماه می مشخص بشود که آمریکا دیگر قصد همراهی در قضیه برجام را ندارد و اینها همه رها شود، آن موقع شما بدون اروپا چه خواهید کرد؟ 
این حجم 12 میلیارد دلار که گفتم ظرف یک سال به قرارداد رسیده ، ال سی باز شده، تقریبا در همه دوره ها جزو سال های کم سابقه بوده است. البته ممکن است بگوییم چون در مدت طولانی هیچ فاینانسی نبوده یک دفعه باز شده است. اما از سوی طرف های خارجی تمایل زیادی هم هست. از طرف ما فقط بخش نفتمان نزدیک به 200 میلیارد دلار طرح آماده دارد که عرضه بکند برای سرمایه گذارانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش هستند. شاید در دوران گذشته چنین میزان پروژه تعریف شده آماده ای در دست ما نبود. ما الان ده ها میلیارد دلار در بخش حمل و نقل پروژه های آماده داریم. در بخش صنایع غیرنفتی میلیاردها دلار طرح آماده داریم. فکر نمی کنم هیچ کشوری طرح تعریف شده اقتصادی به این میزان داشته باشد. به همین دلیل به محض این که خط اعتباری امضا می شود پروژه ها به سرعت نهایی می شود.
ما ایرانی ها از آمریکایی ها خاطرات بد زیاد داریم. آمریکا در طول 60 سال گذشته از کودتا کردن علیه ملت ایران تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری، تا دخالتش به نفع صدام حسین در جنگ تا مسائل دیگر. به هر حال بعد از این همه بدی هایی که آمریکا در حق ملت ایران کرده، یک عده ای در ایران توافق کردند که با آمریکا در قضیه هسته ای مذاکره کنیم. همان موقع یک عده دیگری در ایران می گفتند که با آمریکا مذاکره نکنیم چون قابل اعتماد نیست. عملا آمریکا بعد از توافق برجام نشان داد که گروهی که بی اعتماد بودند حق با آن ها بود. البته مذاکره را تیم آقای روحانی و شخص آقای روحانی هدایت کرد اما لحظه به لحظه ی مذاکرات به نظر رهبر انقلاب رسانده می شد و نهایتا تایید رهبر انقلاب بر توافق برجام شد.
شما ببینید سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل که در کنارش سخنرانی آقای دکتر روحانی بود. نحوه مطالبی که او به عنوان رییس جمهوری آمریکا گفت و نحوه گفت وگویی که رییس جمهوری ایران مطرح کرد. بالاخره فرهنگ دو رییس جمهوری در عرصه جهانی به نمایش گذاشته 
شد.

آقای جهانگیری شما در مناظره هایی که داشتید گفتید شما صدای اصلاح طلبان هستید. الان خود اصلاح طلبان نگران هستند. بعضی ها می گویند این خطر وجود دارد که مردم از اصلاح طلبان هم بگذرند، آیا شما جمهوری اسلامی را در خطر می بینید؟ با توجه به تظاهراتی که اخیرا شده و با توجه به برخی چالش ها که ممکن است در تعداد کم باشد ولی وجود دارد چه در مساله تظاهرات و چه در مساله حجاب، آیا شما فکر می کنید که جمهوری اسلامی در معرض خطر قرار دارد؟ 
جمهوری اسلامی با پشتوانه مردم مستقر شد. من خودم آن زمان– این روزها که روزهای سالگرد انقلاب است - جوان بیست ساله ای بودم که در خیابان های تهران و کرمان بودیم. مردم ایران ایستادند با روحیه مسالمت آمیز علیرغم این که گفته می شد رژیم شاه بزرگترین قدرت نظامی منطقه است، انقلابشان را بدون خشونت به پیروزی رساندند. تاریخ انقلاب ایران یکی از استثنائات تاریخ انقلاب های دنیاست. بعد از پیروزی انقلاب خیلی کارهای بزرگی علیه آن شد که مهم ترین آنها جنگ بود. فقط مردم ایران ایستادند و از جمهوری اسلامی حفاظت کردند که یک وجب از خاک این کشور از دست نرود. آن مردم به نظر من هنوز پای جمهوری اسلامی هستند.

مهم ترین دستاورد آقای روحانی و اصلاح طلبان برنامه هسته ای ایران بود. با مشکلاتی که آمریکا ایجاد کرده آیا نگران نیستید که اصلاحات دچار چالش جدی شود و کسانی که به آقای روحانی رای دادند و کسانی که مناظره های شما را تایید می کردند، زیرا نشانه های ناامیدی به نظر زیاد شده است، این مسایل و ضربه خوردن اصلاح طلبان شما را نگران نمی کند؟ 
ممکن است گفته شود مردم نارضایتی هایی دارند. مردم مطالباتی دارند. این مطالبات هم مطالبات درستی است. مردم هم در بخش اقتصادی می خواهند کشورشان از موقعیت بهتری برخوردار باشد، زندگی بهتری داشته باشند، رفاه بیشتری داشته باشند، هم در زمینه مسائل فرهنگی مطالباتی دارند، هم در زمینه مسائل اجتماعی و هم در زمینه مسائل سیاسی داخلی و خارجی مطالباتی دارند. این مطالباتی است که مردم ایران دارند و مردم همه کشورها هم نسبت به حاکمیتشان دارند. حرکت ما به سمتی است که به مطالبات مردم پاسخ دهیم. اصلاح طلب ها به صورت جدی تر در میان گروه های سیاسی خودشان را هم زبان با زبان مردم می کنند و سعی می کنند که مطالبات مردم را از طریق اصلاحات پیگیری بکنند. 

ولی الان چالش های کلاسیک تبدیل به چالش های مدرنی شده است و اینکه آیا جمهوری اسلامی قابلیت و ظرفیت تطبیق خود با این چالش های مدرن را دارد؟ چالش هایی که فرق دارد با جنگی که مردم با گوشت و خون سد فیزیکی دشمن شوند .الان رسانه های اجتماعی وجود دارند و مرکز تحقیقات ریاست جمهوری تحقیقی که در سال 92 انجام داده است تقریبا نصف مردم اعتقاد داشتند که حجاب نباید اجباری باشد جمهوری اسلامی با ساختار سنتی خود چه مواجهه ای با این چالش های عصر جدید خواهد داشت؟ 
انعطاف در جمهوری اسلامی بالاست. کسانی که شناخت دقیقی از جمهوری اسلامی داشته باشند می دانند که جمهوری اسلامی قدرت انعطافش خصوصا در مقابل مردمش بالاست. حتما آن چیزی که مردم ایران بخواهند جمهوری اسلامی سعی می کند که با مردمش گفت وگو کند و به نحوی مطالبات اکثر مردم ایران را تامین کند. 

اگر اکثریت مردم بخواهند حجاب اجباری نباشد؟ 
این که این جا ما اعلام کنیم اکثریت مردم چنین چیزی می خواهند این که معلوم نیست. همان مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری یک نظرسنجی هم انجام داده که بیش از 60 درصد مردم ایران همچنان معتقدند که با اصلاحات همه مطالباتشان قابل تأمین است. یعنی مردم هیچ چیز دیگری جز روش اصلاحات برای تأمین مطالبات خودشان دنبال نمی کنند. من فکر می کنم این روش هایی که تا به الان با راه های اصلاحات دنبال کردند حتما به خواسته هایشان در جمهوری اسلامی می رسند.

 شما خودتان بارها گفته اید اصلاحات باید قانونی و تدریجی باشد. آیا فکر می کنید همان سرعت و همان قالب می تواند مردم را همچنان معتقد به اصلاحات نگه دارد یا اینکه فکر می کنید سرعت باید تغییر کند؟ 
من فکر می کنم گاهی اوقات لازم است سرعتمان را در برخی مسائل اضافه کنیم ولی به هر حال این مردم، مردمی هستند که وقتی در انتخابات شرکت می کنند بیش از 70 درصدشان در انتخابات شرکت می کنند. من فکر می کنم که هنوز چند ماه که بیشتر از انتخابات نگذشته نمی شود گفت مردمی که در اردیبهشت امسال در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و آن رای را به رییس جمهوری دادند ظرف این چند ماه اتفاقاتی برایشان افتاده که از همه آن روش هایشان دست برداشتند.

با توجه به اینکه در عالم سیاست تلقی مردم مهم تر از واقعیت است و تلقی مردم این است که وضعشان از نظر اقتصادی بدتر شده است. با توجه به اینکه در مورد آزادی های اجتماعی و آزادی های سیاسی آگاهی بیشتر شده و ارتباطات باعث شده امروز مردم حتی به موضوع بودجه کار داشته باشند. این حس بی عدالتی و فساد اوضاع را از نظر مردم وخیم نشان می دهد. من مردم عادی را می بینم که می گویند امیدمان را کامل از دست داده ایم، نگران هستند و می گویند امکان ندارد دوباره رای بدهیم. آیا شما نگران نیستید که انتخابات بعدی ممکن است چرخشی رخ بدهد و مجلس و ریاست جمهوری به سمت اصولگرایان بچرخد؟ 
الان 22 بهمن نزدیک است حضور مردم را در خیابان ها خواهید دید. انتخابات مجلس در سال 98 نزدیک است شما خواهید دید با چه گستردگی حضور پیدا می کنند.
بله می آیند بین کاندیداهایی که هست آن کس را که بیشتر با نظراتشان و با مطالباتشان همراهی دارد انتخاب می کنند. البته واقعیتی که الان وجود دارد فضای مجازی و این روش اطلاع رسانی جدید یک مسئله ای شده است. ولی من فکر می کنم در این اعتراضات اخیر واقعیت نمود قضیه از بودش بیشتر بود. یعنی در شهری چند نفر می آمدند جمله ای می گفتند – ما براساس اطلاعاتی که به آن دسترسی پیدا کردیم – یا شعاری که توسط چند نفر داده می شد در همان شهرستان مثلا یک شهرستان صد هزار نفری نهایتا دویست نفر بودند و از همان دویست نفر پنج یا ده نفرشان شعاری می دادند که این شعار می شد خبر اول برخی رسانه های خارجی و انگار که کل مردم ایران یا اکثریتی یک همچنین شعاری دادند. یک نوعی سازمان دهی به نظر می آید انجام گرفته بود که این نارضایتی ها را تبدیل بکند به یک مسئله اول در دنیا و به همین دلیل هم آمریکایی ها موضوع را به شورای امنیت بردند. آمریکایی ها خواستند بگویند خیلی مسئله بزرگی بوده است. ما که در ایران بودیم به نظر من اتفاقاتی که در این ایام افتاد با اتفاقات سال 88 مقایسه بکنید. اصلا مگر قابل مقایسه است؟
این که در انتخابات یک بار مردم به یک جریان رای بدهند و بار دیگر به یک جریان دیگر طبیعی است. مردم ممکن است احساس کنند این بار جریان اصلاحات یا جریان اعتدال آن جوری که می باید کار می کرد کار نکرده است و بیایند به جریان دیگری که در داخل نظام هم تعریف شده رای بدهند، هم از موضع حاکمیت جمهوری اسلامی و هم از موضع اصلاح طلبی می گویم، بالاخره یک اصلاح طلب هدفش این است که مردم در انتخابات آزاد باشند افراد، کاندیداها، جریانات سیاسی کاندیداهاشون مطرح بکنند و حرفشان را بتوانند به مردم منتقل کنند و مردم انتخاب کنند.
حالا یک بار یک اصولگرا را انتخاب می کنند، یک بار یک اصلاح طلب انتخاب می کنند. این یک حق بزرگی است که ما باید از آن حفاظت کنیم. ولی به عنوان یک اصلاح طلب من این دغدغه را نسبت به جریان اصلاح طلبی ندارم که بگویم که الان در حدی است که نگرانی وجود دارد که ممکن است مردم برگردند بروند به سمت جریان اصولگرایی. ضمن آنکه من رویکرد مردم به جریانی خارج از حاکمیت که اصلا باورم نیست.
ممکن است مردم حس بد وضع اقتصادی خودشان از میزانی که وضعشان بد است بیشتر باشد. در همین نظرسنجی ها خیلی ها را دیدم که از آنها پرسیدند وضع زندگی ات چطور است؟ گفته وضعم بد نیست. ولی وقتی سوال شد که وضع زندگی مردم چطور است؟ گفته وضع مردم خیلی بد است. یعنی طرف وقتی درباره خودش قضاوت می کند می بیند که زندگی اش آنقدر هم که می گویند بد نیست. ولی بخش از آن به دلیل این فضایی است که مخالفین دولت متاسفانه دامن زدند که دولت آقای روحانی را در دید مردم بدبین کنند، فکر نکردند که اگر ادامه اش بدهند بالاخره به کل نظام برمی گردد. من در جریان همین اعتراضات هم بلافاصله بعدش در جمعه ای که پنج شنبه اش اولین اعتراض در مشهد شد در یک جمع اصلاح طلب سخنرانی می کردم آنجا این جمله را به مخالفین دولت گفتم که اشتباه می کنید شما که شروع کردید دودش به چشم خودتان می رود. چون در جریانات اجتماعی این طور نیست که شروع کننده همان ادامه دهنده و همان خاتمه دهنده اش باشد. مسائل وقتی آمد در خیابان دیگر از دست کسی که شروعش می کند خارج می شود.

این شما را نگران می کند؟ 
بله ، حتما. مسائل اگر بخواهد در سطح خیابان تعیین تکلیف بشود حتما ما نگران هستیم و نباید بگذاریم به این مرحله برسد. مردم ایران علیرغم اینکه این دغدغه ها را دارند اما به این نکته مهم هم توجه دارند که در این منطقه زندگی می کنند. حتی آزادی خودشان، شکل گیری حکومتشان، میزان دخالتشان در حکومت را با کشورهای اطراف خودشان مقایسه می کنند. مردم ایران که نمی آیند بگویند از نظر آزادی در فرانسه چه وضعیتی وجود دارد و ما با آنها یکی هستیم یا نه. مردم ایران می گویند این همسایه های ایران در خلیج فارس کدامشان اصلا یک انتخابات دارند؟ کدامشان یک حاکمی دارند که می توانند مطمئن باشند که چهار سال دیگر یا هشت سال دیگر یا یک دوره ای دیگر با رای خودشان می توانند عوض کنند و کس دیگری به جای او بگذارند. بالاخره ما در این منطقه زندگی می کنیم. ما در این منطقه درست است که تاریخ مشروطه صد ساله ای داریم که برای آزادی مبارزه کردیم، برای حاکمیت قانون مبارزه کردیم، الان دستاوردمان نسبت به نقطه مطلوب ممکن است فاصله داشته باشد ولی نسبت به کشورهای منطقه خیلی جلو هستیم. ما بالاخره فکر می کنیم این روشی که ما داریم باید یک جوری الگو سازی کنیم که در کشورهای منطقه مردم بتوانند با رای خودشان حاکمانشان را انتخاب کنند. البته مردم ایران با دنیای غرب هم تعامل دارند و فکر می کنند باید تلاش بکنند به آن درجه از آزادی هم برسند.

شما همین الان و بارها قبلا در سخنرانی هایتان نسبت به مخالفت هایی که در درون حاکمیت نسبت به دولت آقای روحانی می شود هشدار داده اید. آقای زنگنه هم پریروز گفتند ما جرات نداریم در مورد قراردادهای نفتی اعلام کنیم که با چه کسی مذاکره می کنیم، زیرا که هم از داخل و هم از خارج سعی می کنند قراردادها را به هم بزنند. در درون حاکمیت چه کسانی مخالف سرمایه گذاری خارجی و موفقیت دولت آقای روحانی هستند؟ 
به نظر من کسی در ایران مخالف سرمایه گذاری خارجی نیست. سپاه هم نیست. اولا سرمایه گذاری خارجی سیاست کلی اعلام شده از سوی رهبر انقلاب است. من هم به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی از مواردی که دارم پیگیری می کنم جذب منابع و سرمایه خارجی است.
زمان قراردادهای نفت ما تغییر جدی در جهت گیری های قراردادها انجام دادیم. به هرحال ما کشوری هستیم که نفت فقط یک موضوع اقتصادی نیست. نفت یک موضوع سیاسی نیز هست. وزارت نفت آمد قراردادهای جدیدتری مطرح کرد. IPC به شرکت های خارجی گفت شما پول بیارید، این جا برداشت کنید و بعد مسئولیت بهره برداری با خودتان باشد که از بشکه نفتی که برداشت می کنید به ازای آن ما یک عددی به شما پرداخت بکنیم. این خیلی حرف نویی است. یک از سر دلسوزی فکر می کردند که قرارداد خوبی نیست و باید مخالفت بکنند. یک عده هم از روی لج بازی با دولت که چرا این دولت این طرح های نو را مطرح می کند، مخالفت کردند. نهایتا رهبری گفتند موضوع را ببرید در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گیری کنید و حتی آقای رییس جمهور جلسه ای گذاشت و گفت مخالفین هم بیایند. بالاخره اشکالاتی که مطرح می شد ما اصلاح کردیم. بعد از اصلاحات رییس مجلس و دیگران هم این قراردادها را دیدند و تایید کردند. از آن تاریخ شما حرفی درباره ی قراردادها نفتی نشنیدید. توتال بر مبنای همین قراردادها آمد، شرکت های دیگر هم برهمین مبنا خواهند آمد.

شما جریان مخالف دولت را معرفی نمی کنید؟ چه کسانی هستند چه کسانی مقاومت می کنند؟ اینها پروژه های ملی است. 
جریان مقابل دولت با این (پروژه های ملی) مخالفت نکردند بعد از این که قرارداد نهایی شد. توتال آمد و دارد کارش را می کند. این که ما یک شرکتی داشته باشیم بگوییم توتال نیاید و بدهید به ما این در واقع بحث رقابت یک خورده دستوری است. اینکه رقابت باشد ولی شما همه اش را بدهید به ما، بله دولت زیر بار چنین کاری نمی رود. دولت قدرتش را هم دارد و می تواند با قدرت بایستد و از این کارهایش دفاع بکند. من در این جور جاها قدرت دولت را کم نمی بینم. دولت در اقتصاد هر اراده ای بکند می تواند عملیاتی بکند. حتی همین نهادهایی که گفته می شود اقتصاد کشور دستشان است دولت اگر بخواهد می تواند به آنها ندهد. یعنی ما می توانیم بگوییم فلان شرکت سپاه در فلان کار حضور پیدا نکند. خیلی جاها بوده است که شرکت خوب کار نکرده خلع یدش کردیم. مثل برخی پروژه ها در بخش راه و بخش نفت. خیلی جاها هم بوده است خوب کار کردند. یعنی کاری که بهشون واگذار کردیم، خوب عمل کردند. همین اتوبان غرب تهران از گرمدره تا قزوین که خود من رفتم کلنگ زدم آقای آخوندی واگذار کرده بود به قرارگاه خاتم الانبیا. الان یک سال نگذشته که این اتوبان تا ایستگاه قم تقریبا تکمیل شده است. یعنی یک جاهایی که به آنها پروژه واگذار کردیم خوب کار می کنند. به هر حال این نهادها یک امکان و ظرفیتی برای کشور دارند، ما که نمی توانیم بگوییم از این ظرفیت استفاده نکنیم. یا توانی که این ها در یک تونلی ما زدیم در منطقه غرب کرمانشاه برای انتقال آب که 45 کیلومتر است. اگر همین دوستان نیامده بودند برای ساخت تونل های یک کیلومتری چندین سال معطل می شدیم.
یک توانمندی شکل گرفته است مهم آن است که این توانمندی مزاحم بخش خصوصی ما نباید بشود. آن چیزی که ما درباره آن حساسیت داریم این است که بخش خصوصی در اقتصاد ایران باید میدان دار اصلی اقتصاد باشد. نهادهای عمومی، نهادهای حاکمیتی که کار اقتصادی در اختیارشان است و شرکت های اقتصادی دارند، این ها را باید حتما در رقابت با شرکت های خصوصی به کار نگیرند. این که شما بگویید الان نمی گیرند؟ نه الان ممکن است یک جاهایی به کار بگیرند.
اخیرا رهبری دستور دادند که نهادهای نظامی شرکت هایی که غیر مرتبط به فعالیت خودشان است واگذار کنند. همان طور که آقای رییس جمهور دستور دادند که سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و دیگر نهادهای دولتی که شرکت دارند باید واگذار شود. من فکر می کنم ما می توانیم این مسائل را در داخل کشور حل کنیم.

با توجه به اینکه ساختار اقتصادی ایران دوسوم آن دولتی و حکومتی است و یک سوم یا 20 درصد در اختیار بخش خصوصی است، چه طور می توانید این ساختار گسترده را که افراد زیادی درآن ذی نفع هستند تغییر بدهید؟ در 5 سال گذشته که آقای روحانی بودند توانسته اید ساختار را تغییر جدی بدهید؟ 
در واقع تغییر ساختار اقتصاد ایران از دولتی به خصوصی بعد از جنگ شروع شد. یعنی با دولت آقای هاشمی و آن موقع ما مجلس بودیم یکی از جهت گیری هامان بود که اقتصاد ایران باید برود به سمتی که بنگاه هایی که در اختیار دولت است به بخش خصوصی واگذار شوند. خیلی ها هم واگذار شد.
منافع یک عده ای به دلیل مدیریت، به این شرکت ها گره خورده است. ما وقتی بخواهیم این ها را واگذار کنیم، مقاومت هایی در مقابلمان می شود ولی باید ایستادگی کرد تا این اتفاق بیفتد. 
حتما بخش خصوصی ایران باید قدرتمندتر و قوی تر بشود. بله این توانایی را دارد که بزرگ بشود. بخش خصوصی ایران هنوز توانایی اینکه کار بزرگ مثلا یک میلیارد دلاری، دو میلیارد دلاری به دلیل اینکه هنوز به آن حد بزرگ نشده است، به عهده بگیرد. به همین دلیل هم هست که نهادهای عمومی غیر دولتی مثل سازمان بازنشستگی، مثل هیات های سرمایه گذاری بانک ها، این ها کارهای بزرگ در اختیارشان است. ما در قانون اساسی مان هم این مشکل را داریم. اصل 44 قانون اساسی هم می گوید شرکت های بزرگ، صنایع بزرگ، کشتی سازی، بانک ها دولتی است و قانون اساسی هم تحت تاثیر فضای اول انقلاب بر این مبنا شکل گرفته است ولی رهبری کار بزرگی کردند و آمدند تفسیری از اصل 44 دادند و گفتند این ها می تواند دولتی نباشد.

آیا این اتفاقی که برای اقتصاد ایران افتاد و آن را مانند سیاست ایران تبدیل به خودی و غیرخودی کردند خودش منشا فساد نشد؟ و شما به عنوان مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی در مبارزه با فساد چقدر پیشرفت داشته اید؟ اقتصاد ایران چقدر دولتی و حکومتی است؟ تقسیم اقتصاد بین بخش خصوصی و دولتی را چه طور می بینید؟ 
به نظر من به طور کلی در کشورهایی که اقتصادشان دولتی است، فساد بالاست. یعنی رابطه بین فساد و اقتصاد دولتی رابطه ای یک به یک است. البته وقتی می گوییم اقتصاد دولتی به این معنی است که بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی ایران متعلق به بخش خدمات است. حدود 20 درصدش بخش صنعت و حدود 12-13 درصد متعلق به بخش کشاورزی است. در بخش خدمات ایران عموما بخش خصوصی است. در بخش خدمات سهم بخش خصوصی حتما بالغ بر 70-80 درصد است. یعنی سیستم تجارت ایران تقریبا سیستم خصوصی است. ما الان تعداد مغازه هایمان یکی از مشکلاتمان است. یکی از دلایلی که عده ای از مغازه دارانمان می گویند رکود در اقتصاد است. بالاخره یک وقتی بوده است که به اندازه پنجاه خانوار یک مغازه ای بوده است. الان شده به اندازه سه چهار خانوار یک مغازه. بعد هم فروشگاه های بزرگ زیادی شکل گرفته است و کار این ها کم شده است. این ها کار خودشان که کم شده فکر می کنند اقتصاد راکد شده است و فعل و انفعالی در اقتصاد نیست. حتی اینکه اقتصاد در سال قبل 12 درصد رشد دارد شما از هر کسی می پرسید می گوید اقتصاد که راکد است. دلیل رکود هم این است که می گویند از مغازه دارها بپرسید چقدر خرید و فروش می کنند.
کشاورزی هم که خصوصی است. در صنعت از نظر تعداد واحدها فرض کنید 90 هزار تا 100 هزار واحد صنعتی داشته باشیم. بالغ بر 95 هزار واحد صنعتی کشور متعلق به بخش خصوصی است. می ماند 5 هزار یا 6 هزار واحد. البته شما ممکن است بگویید این 5 هزار با آن 95 هزار از نظر توان اقتصادی چه جور است؟ ممکن است بگویم این 5 هزار که 5 درصد هستند 40 درصد ارزش افزوده صنعت را ایجاد می کنند، 30 درصد اشتغال صنعتی کشور را دارند. یعنی یک 5 درصدی هستند که واحدهای بزرگی هستند. من فکر می کنم که سهم دولت در بنگاه های اقتصادی سهم زیادی نیست.
ولی مهم این است که جاهایی که خیلی تعیین کننده است دولت ما خیلی ورود پیدا کرده است. مثلا آموزش و پرورش ما تقریبا همه اش دست دولت است. هر کار هم بکنیم به دلیل گستردگی آموزش و پرورش نمی توانیم هم رضایت فرهنگی را فراهم کنیم هم سرویس مطلوب بدهیم. از نظر فرهنگی، از نظر سیاسی و اجتماعی در مقابل مدارس غیر انتفاعی مقاومت می شود، یا بخش بهداشت و درمان یا دانشگاه ها. بالاخره بخش اقتصاد دولتی در این جاهاست که پررنگ می شود. شما بودجه دولت را ببینید به جز بخش دفاع و دانشگاه ها و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، یعنی به جز این چهار حوزه، بقیه بودجه دولت دیگر عددی نیست. سهم اصلی بودجه دولت این چهار بخش است.

فساد کجا اتفاق می افتد؟ 
فساد در چند جا اتفاق می افتد. یکی فساد در نظام بانکی اتفاق می افتد. آن جایی که مدیر دولتی اختیار دارد. آن جایی که به قول معروف امضای طلایی وجود دارد. این امضای طلایی در فرآیند تصمیم گیری ها حتی برای بخش اقتصادی هم وجود دارد. شما ببینید این طور نیست که بخش خصوصی در جاهای دیگر دنیا برای کار خودش به دستگاه های دولتی مراجعه نمی کند. شما امروز اگر می خواهید یک ال سی باز کنید باید بالاخره به وزارت صنعت مراجعه بکنید. باید به بانک مرکزی مراجعه بکنید. یعنی فرآیند تصمیم گیری ما دولتی است. در این فرآیند گلوگاهایی وجود دارد که در این گلوگاه ها بین بخش خصوصی و کارشناس برای مجوزه گفتگو می شود. در بانک این خطوط اعتباری که داریم با این روش نرخ دستوری هم که معمولا می گذاشتیم، این نرخ سود دستوری هر کس موفق می شد اعتبار از بانک می گرفت یک برد بزرگی کرده بود.
یکی هم زمین است. البته ممکن است بگویید مردم در کارهای جزیی خودشان هم وقتی به اداره ای مراجعه می کنند بالاخره می بینند برای کار جزیی هم کارمند یک چیزی مطالبه می کند. در کشور ما فساد عمده در جایی است که پول است یکی بانک است، یکی زمین است، یکی قراردادهای دولتی که می خواهد واگذار شود، پروژه هایی که می خواهد ساخته شود، حالا تحت تشریفات مناقصه است یا روش های دیگری انتخاب می شود. این ها جاهایی است که فساد های بزرگ شکل می گیرد. 

سرمایه گذاران خارجی هم خیلی مساله فساد را مطرح می کنند، آنها فکر می کنند فساد تمام دستگاه ها را گرفته است. داخلی ها هم می گویند؛ در مناظرات انتخاباتی هم شما خودتان گستردگی فساد را مطرح کردید آیا برخورد با فساد امکان پذیر است یا اینکه فساد سراپای وجود این سیستم را گرفته است؟ 
اینطور نیست که فساد سراپای سیستم رو گرفته باشد. واقعیتی که وجود دارد این هست که در اقتصاد دولتی و در اقتصاد ایران فساد زیاد است. و واقعیت بدتر این است که چون نتوانستیم اقتصاد رو زود آزاد کنیم ، شفاف سازی کنیم و نتوانستیم از کمک رسانه های آزاد استفاده کنیم، یک مقدار فساد سیستماتیک هم شده است. فسادهای بزرگی هم که در دولت گذشته اتفاق افتاد، ذهن مردم هم درگیر شد که آیا می شود کسی 2.7 میلیارد دلار پول نفت بگیرد و پس ندهد. من اراده جدی در راس حکومت برای مقابله با فساد می بینم. رهبری گفتند نهادهای زیر نظر من هم از این مساله مستثنی نیستند. اگر ما به این نتیجه برسیم که در یک نهاد نظامی یا حکومتی فسادی وجود دارد، با قاطعیت دنبال می کنیم. کسی جرات نمی کند وقتی که ما بگوییم اینجا فساد وجود دارد و بگوید اینجا جلو نروید. ممکن است بگویند تبلیغاتی نکنید بروید جلو ببینید موضوع واقعا چیست.

در مورد رأس حکومت سوال بزرگی که در محافل عمومی مطرح می باشد این است که جمهوری اسلامی ایران پس از آقای خامنه ای چه خواهد شد؟ آیا بحران های جدی دامن گیر جمهوری اسلامی خواهد شد؟ با توجه به اینکه پس از آقای خمینی شرایط تغییر کرده است، آیا شما نگران آینده جمهوری اسلامی هستید؟ 
بحمدالله آیت الله خامنه ای حالشان خیلی خوب است. سرحال هم هستند بگونه ای که ما هیچ دغدغه ای نداریم. در زمان امام (ره) هم که مسئولان هنوز به این درجه از بلوغ سیاسی امروز نرسیده بودند اما همه دیدند که در بحث تعیین رهبری بعد از ایشان هیچ مشکلی پیش نیامد. این درجه از بلوغ در سیاستمداران ایران الان خیلی خوب است و در عین اینکه اختلافاتشان را با هم گاهی خیلی تند بروز می دهند ولی روی تصمیم گیری بر روی مسایل مهم کشور در وقت خودش خیلی تعیین کننده هستند و هیچ بحرانی پیش نخواهد آمد.

آیا بازنگری قانون اساسی در دستور کار هست؟ یعنی مانند آنچه آقای خمینی(ره) قبل از درگذشتشان انجام دادند؟ 
الان بحثی نیست ولی قانون اساسی می تواند اصلاح شود. صحبتی تا این لحظه نکرده ایم.

حدود کار قوا باید در قانون اساسی بازنگری شود؟ 
بعد از چندین سال که از قانون اساسی گذشته، ما در اجرا و نحوه ارتباطی که بین سه قوه است و بعضا در کار همدیگر مداخله می کنند، با مشکلاتی مواجه هستیم. بعضی از قانون گذاریهایی که مجلس می کند فکر می کنم دخالت آشکار در کار قوه مجریه است. اینکه مجلس بگوید قیمت بنزین را افزایش ندهید، پس قوه مجریه چه کاره است؟

ولی این فرایند آغاز نشده است؟ 
قانون اساسی نیاز به اصلاحات و بازنگری دارد بعد از یک دوره طولانی ولی فرایند آن هنوز آغاز نشده است.

شما زمانی پل بین اصلاحات و آقای خامنه ای شدید. آیا همچنان این نقش را دارید؟ بعد از انتخابات ریاست جمهوری این نقش را نداشتید؟ 
پل نشدم. بعد از درگذشت آقای هاشمی دغدغه ای به وجود آمد که اصلاح طلبان از طریق ایشان دغدغه هایشان را به رهبری منتقل می کردند. الآن که آقای خاتمی با محدودیتهایی روبرو هستند و اصلاح طلبان خودشان را در داخل نظام تعریف می کنند، من این را خدمت رهبری طرح کردم که ایشان در پاسخ گفتند چه کسی بهتر از خود شما. بعد از انتخابات ریاست جمهوری هنوز بطور خصوصی خدمت ایشان نرفته ام ولی ان شاء الله حتما می روم.

چرا نرفتید؟ چون شایعه شده که ارتباط شما با ایشان مشکل پیدا کرده است. همچنین شایعه شده بود که ارتباطتان با آقای روحانی هم خراب شده است. 
رابطه ام با شخص رهبری، رابطه بسیار خوبی است. می خواستم یک مقدار از دوران انتخابات که در آن دوران یک کمی از کاندیداهای دیگر تندتر رفتم مقداری زمان هم بگذرد (با خنده). رابطه ام با آقای روحانی هم خیلی خوب و صمیمی است و شاید در بین همه دولت ها بهترین رابطه بین رئیس جمهور و معاون اول در این دولت وجود داشته باشد.

شما در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شرکت خواهید کرد؟ 
 اصلا به اینکه بعنوان کاندیدا شرکت کنم، حتی فکر هم نکرده ام.

می توانم از برادرتان بپرسم؟ آیا فکر می کنید برادرتان در فساد نقشی داشتند؟ 
من فقط در این باره یکبار گفتم منتظر اعلام نظر قوه قضاییه خواهم ماند و عدم موضع گیری در مورد پرونده قضایی ایشان نشان می دهد که من در مبارزه با فساد خیلی جدی هستم و هیچ خط قرمزی ندارم. البته ایشان هیچ ارتباطی با دولت نداشته و ندارد. مطمئن هستم که احتمال استفاده از رانت بخاطر انتساب به من صفر است.

آخرین سوال؛ آقای جهانگیری در مورد آقای احمدی نژاد. نقش ایشان در سیاست ایران چیست و چرا به پایه های نظام حمله می کنند؟ ایشان خودشان متهم به فساد هستند، چرا برخوردی با ایشان نمی شود و شما فکر می کنید باید برخورد شود؟ 
دیگران باید جواب بدهند. نمی دانم چرا جواب نمی دهند. من به خودم اطمینان دارم. من در مناظره ها یک برگ کاغذ سفید نشان دادم و گفتم این زندگی من هست. من فکر می کنم این آقایان با سروصدا نمی توانند مسایلشان را کنار بگذارند. نمی شود از کنار مسایل گذشت. ایشان در حدی نیست که برای نظام بن بست ایجاد کند. برای من هم سوال است چرا برخورد نمی کنند. خودم طرفدار برخورد و دست گیری ایشان نیستم ولی حتما باید رسیدگی قضاوت بشود. ایشان اتهاماتی بر علیه مقامات رده بالای کشور می زند. موضوع آقای احمدی نژاد یک کمی پیچیده است.dardnews.ir 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

سیستم اداری کشور دزد پرور است:ولی داداشی، نماینده آستارا

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:08 ب.ظ

آستارا نیوز :سیستم اداری کشور دزد پرور است:ولی داداشی، نماینده آستارا     astaranews1.ir
ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل نود می‌گوید امروز بعضی از مسئولین کشور با این رفتارهای خود به دنبال ضربه زدن و ساقط کردن نظام هستند ولی مردم بی‌گناه، همچنان در صحنه مانده‌اند و پشتیبانی انقلاب را می‌کنند و انقلاب ما به دست همین مردم حفظ شده است.
سیستم اداری کشور دزدپرور است/ امروز بعضی از مسئولین به دنبال ساقط کردن نظام هستند/ مجلس دیگر در راس امور نیست/ رسانه‌ها باید فساد را رصد کنند
ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل نود می‌گوید امروز بعضی از مسئولین کشور با این رفتارهای خود به دنبال ضربه زدن و ساقط کردن نظام هستند ولی مردم بی‌گناه، همچنان در صحنه مانده‌اند و پشتیبانی انقلاب را می‌کنند و انقلاب ما به دست همین مردم حفظ شده است.

چندی پیش یکی از پایگاه‌های خبری، گزارشی را درباره یکی از بانک‌ها منتشر کرد که این گزارش نشان می‌داد اعضای هیات مدیره این بانک با چه عناوین مختلفی توانسته‌اند وام‌های چندصد میلیونی را با سود یک درصد و بازپرداخت‌های 15 تا 30 ساله دریافت کنند. 

فارغ از این گزارش، در یک دهه اخیر، رسانه‌ها اخباری در همین رابطه که در دیگر حوزه‌های اقتصادی بوقوع پیوسته بود را منتشر کردند که این موضوع نشان دهنده دامنه‌دار بودن فساد در کشور است. اکنون باید گفت خروجی این گزارشات چیزی جز ناامیدی را در بین مردم دربرندارد و مطمئناً اگر این ناامیدی ادامه پیدا کند به بی‌اعتمادی محض منجر خواهد شد.

در همین حال نیز روز یکشنبه مقام معظم رهبری در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم متدین و انقلابی تبریز، فرمودند: در برقراری پیشرفت در عرصه‌های مختلف به معنای واقعی کلمه رخ داده اما در زمینه «عدالت» اقرار می‌کنیم که عقب مانده‌ایم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، با تأکید بر ضرورت عذرخواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت افزودند: ان‌شاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیز پیشرفت خواهیم کرد.
 
ولی داداشی، نماینده آستارا و عضو کمیسیون اصل نود، در گفت‎وگو با آستارا نیوز در خصوص گزارشاتی که از وام‌های کلان با سود ناچیز و بازپرداخت‌های طولانی که اخیراً منتشر شده و رشد روز افزون بی‏‎عدالتی در عرصه‎های مدیرتی کشور گفت: در سال‌های اخیر متعدداً و مکرراً شاهد این نوع اتفاقات بوده و هستیم و به نوعی این روند در کشور رایج شده و در بسیاری از مواقع گزارش آن‌ها هم در رسانه‌ها منتشر شده است. 

وی افزود: حقیقت امر این است که دولت‌ها هم همت لازم را برای برخورد با این تصمیمات نمی‌گیرند و از طرفی هم بواسطه برخی لابی‌ها و اتفاقاتی که پشت پرده در مجلس رخ می‌دهد، مجلس هم از راس امور بودن افتاده است. قدرت نظارتی مجلس غیرقابل انکار است و این قدرت را قانون اساسی در اختیار نمایندگان گذاشته است ولی وقتی بعضی لابی‌ها اتفاق می‌افتد و بعضی از امتیازات را برخی آقایان می‌گیرند باعث می‌شود دهانشان بسته شود. حال این افراد دیگر حاضر نیستند از ابزار نظارتی که می‌توانند به نفع مردم و قانون استفاده کنند بهره ببرند. 

عضو کمیسیون اصل نود ادامه داد: اولاً از نظر من مجلس به خاطر همین کارها امروز در راس امور نیست. ثانیاً در حال حاضر برای مقابله با این نوع فسادها، نقص و کمبود قوانین داریم که باید این مشکل برطرف شود. متاسفانه سیستم اداری کشور ما "دزدپرور" است و افرادی که می‌توانند در سطوح بالا اختلاس کنند خیلی زود در این سیستم‌ها رشد می‌کنند و به نوعی زمینه رشد برای این افراد مهیا است. 

داداشی تصریح کرد: بعضی از افراد رده بالایی که در کشور پست‌های کلیدی هم دارند از این افراد حمایت می‌کنند و همین موضوع باعث شده نظارت کافی صورت نگیرد. این نوع رفتارها در کشور قابل نقد و اعتراض است.

وی با تاکید بر اینکه امروز مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل ندارند بلکه مشکل مردم همین عدم نظارت و رشد عده‌ای اختلاس‌گر است گفت: وقتی مردم و مخصوصاً جوانان برای گرفتن پنج میلیون تومان وام با مشکل روبرو هستند و از آن طرف خبری منتشر می‌شود که فردی 500 میلیون تومان وام با سود یک درصد و بازپرداخت 30 ساله گرفته، حال چه انتظاری می‌توان در راستای عدالت اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم؟ زمانی که این اتفاقات خارج از عرف در کشور می‌افتد و اخبار آن بطور وسیع منتشر می‌شود بازخورد بسیار منفی در جامعه ایجاد می‌شود. 

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز بعضی از مسئولین کشور با این رفتارهای خود به دنبال ضربه زدن و ساقط کردن نظام هستند ولی مردم بی‌گناه، همچنان در صحنه مانده‌اند و پشتیبانی انقلاب را می‌کنند و انقلاب ما به دست همین مردم حفظ شده است.

عضو کمیسیون اصل نود راجع به اینکه آیا این روند غیرشفاف و ناعادلانه سیستم اداری می‌تواند باعث کاهش اعتماد مردم به نظام شود؟ افزود: بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران "مردم" هستند. جمهوری اسلامی ایران دو رکن دارد: "جمهوریت" و "اسلامیت"؛ یعنی اگر نظام دو پا داشته باشد یک پای آن مردم هستند. مردم با اعتماد به مسئولین زندگی می‌کنند و اگر این اعتماد سلب شود که متاسفانه در حال سلب شدن است ضررهای زیادی را متوجه کشور خواهد کرد.

داداشی ادامه داد: سازمان‌های نظارتی، دستگاه‌های قضایی، مجلس و... باید بطور جدی به موضوع فساد ورود پیدا کنند تا این مشکلات و معضلات حل شود. اگر قرار باشد هر دستگاهی تقصیر را گردن دستگاه دیگری بیاندازد، فساد و تبعیض رفع نمی‌شود بلکه برخورد قاطع است که می‌تواند جلوی سودجویان را بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها همچنان باید فساد را در جامعه رصد کنند و نظارت دقیقی بر رفتار مسئولین داشته باشند و هر خلافی در هر حوزه‌ای اتفاق افتاد گزارش دهند. بی‌تردید گزارشات رسانه‌ها مانع گسترش فساد می‌شود. مسئولی که ببیند آبرویش در خطر است جرات نمی‌کند در میدان عمل رفتاری خارج از عرف داشته باشد. امیدوارم رسانه‌ها با ظرفیت بالایی که دارند همیشه نسبت به فساد اداری حساس و هوشیار باشند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

انتخاب ورزشکاران آستارا برای مسابقات کشوری فریزبی

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:04 ب.ظ

نایب رئیس هیات ورزش های همگانی آستارا از انتخاب 2 بانوی ورزشکار از این شهرستان برای شرکت در مسابقات کشوری فریزبی در استان بوشهر خبر داد.

مهتاب سردی روز سه شنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: حانیه وفایی و حانیه جودی وش از آستارا به دلیل عملکرد خوب در آزمون استانی فریزبی بین حدود 100 بانوی ورزشکار، برای حضور در مسابقات انتخابی فریزبی ملی انتخاب شدند.
وی افزود: این مسابقات از چهارم تا هشتم اسفندماه جاری در شهرستان بوشهر برگزار خواهد شد و رشته فریزبی زیرمجموعه فدراسیون ورزش های همگانی است و در این بازی، 2 تیم هفت نفره با پرتاب دیسک و عبور از دروازه، با هم رقابت می کنند.
** آمادگی آستارا برای میزبانی المپیاد ورزش های همگانی
رئیس هیات ورزش های همگانی آستارا در جلسه هماهنگی المپیاد ورزش های همگانی در اداره ورزش و جوانان این شهرستان گفت: این المپیاد در دوم اسفند ماه با شرکت حدود 200 ورزشکار در رشته های والیبال، طناب کشی، داژبال (وسطی)، پنالتی هدفمند، فریزبی، بسکتبال، دارت و هفت سنگ، به صورت مجزا برای آقایان و بانوان در سالن ولایت آستارا برگزار خواهد شد.
داوود دوستدار افزود: هدف از این المپیاد، مشارکت مردم و ترویج فرهنگ ورزش همگانی است و شورای ورزش و مسئولان آستارا از برگزاری آن حمایت می کنند.
وی تصریح کرد: حدود 30 رشته ورزشی زیرمجموعه هیات ورزش های همگانی آستارا فعال است و برگزاری این المپیاد، فرصتی برای شناساندن این رشته ها به علاقمندان است.
در بهمن ماه گذشته، دومین المپیاد ورزش های رزمی ایران و جمهوری آذربایجان موسوم به آستارا-آستارا در این شهرستان برگزار شد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تشییع پیکر شهید تازه تفحص شده در تالش

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:04 ب.ظ

پیکر ولی الله جعفری شهید تازه تفحص شده، همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بر دوش مردم و مسئولان مومن و همیشه در صحنه تالش تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهید ولی الله جعفری 29 سال پیش در زبیدات عراق به شهادت رسیده بود و امروز سه شنبه پیکر پاکش با شرکت عزاداران فاطمی در تالش از سپاه ناحیه این شهرستان تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش، حویق منتقل شد.
مردم مسلمان تالش در آئین تشییع پیکر مطهر این شهید، در خیابان های مختلف و مقابل مسجد امام جعفر صادق (ع) عزاداری کرده و با شکوه تمام، کاروان شهید را به زادگاهش بدرقه کردند.
حجت الاسلام محمد امین نقدی امام جمعه تالش در آئین تشییع پیکر این شهید گفت: خون شهید، ضامن بقا و دوام انقلاب اسلامی است و ما به برکت و آثار خیر خون شهدا نیازمندیم.
وی افزود: شهدای انقلاب و دفاع مقدس با نثار جان خود به ما درس زندگی دادند و باید برای صیانت از انقلاب اسلامی و دستیابی به زندگی متعالی، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج دهیم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

عزاداری خیابانی سوگواران فاطمی در شهرهای آستارا و لوندویل

تاریخ:سه شنبه 1 اسفند 1396-04:03 ب.ظ

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، مردم مرزنشین شهرهای آستارا و لوندویل با برپایی دسته های عزاداری در خیابان ها به سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا عزاداران فاطمی در شهر آستارا روز سه شنبه از مقابل سپاه تا مسجد حضرت زهرا (س) این شهرستان، به صورت دسته عزاداری حرکت کرده و اشک ماتم ریختند.
احسان و نذورات خیران در مسیر عزاداری و مداحی و سینه زنی عزاداران، حال و هوای خاصی داشت و حضور جمعی از شیعیان جمهوری آذربایجان نیز از بخش های قابل توجه آن بود.
مردم شیعه و سنی لوندویل نیز از مقابل مسجد جامع تا مسجد فاطمه زهرا (س) این شهر در سوگ بانوی آب و آینه عزاداری خیابانی کردند.
امام جمعه آستارا در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) این شهرستان گفت: توسل به قرآن و اهل بیت (ع)، زمینه دستیابی انسان به سعادت دنیوی و اخروی را فراهم می کند و دفاع از حریم امامت و ولایت از فعالیت های سیاسی زهرا (س) بود و پیروان آن حضرت باید به این نکته توجه کنند.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا با اشاره به اینکه ولایتمداری فاطمه (س) بهترین درس برای مسلمانان است، اظهار کرد: فاطمه (س) به عنوان بانوی بزرگ جهان اسلام در دامن پرمهر حضرت محمد(ص) پرورش یافته بود و باید از ویژگی های اخلاقی و دینی او درس بگیریم.
وی ادامه داد: اختلاف در کانون خانواده، افزایش طلاق و معضلات اجتماعی دیگر ناشی از فاصله گرفتن مردم از سیره اهل بیت (ع) است و باید از رفتار اولیای الهی در زندگی خود الگو بگیریم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :3
  • 1  
  • 2  
  • 3  


Admin Logo
themebox Logo



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic